Районна избирателна комисия Пазарджик


РЕШЕНИЕ
№ 90-НС
Пазарджик, 12.09.2022

ОТНОСНО: Произнасяне по сигнал с вх. № 4-ЖС/12.09.2022 г. на РИК-Пазарджик, подадена от KП „ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ – ОБЕДИНЕНИЕ“ чрез адв. Надежда Георгиева Йорданова.

Постъпил е сигнал с вх.№ 4-ЖС/12.09.2022 г., в 09:30 ч., подадена от Надежда Георгиева Йорданова като представител на КП „Демократична България-Обединение“с адрес гр.София,бул. Драган Цанков №12-16 ет.2,ап.7 на имейл на РИК – Пазарджик в 17.35 ч. на 11.09.2022 г.

В сигнала се твърди, че в периода 9-10 септември 2022г. на територията на област Пазарджик в центъра на с. Ветрен дол, на изхода на гр. Септември към гр. София и в с. Симеоновец, община Септември, а съгласно уточнение с вх. № 146/12.09.2022 г., с. Семчиново, общ. Септември са поставени агитационни материали в нарушение на ИК а г-жа Васка Йорданова Рачева – действащ кмет на община Септември, фигурира върху агитационен материал заедно с г – н Стефан Неделчев Мирев – кандидат за народен представител. Уточнява се, че като част от съдържанието на рекламните изображения, под името на Васка Рачева е вписана заеманата от нея длъжност по чл.38, ал.1 от ЗМСМА, а именно кмет на община Септември. Поддържа се, че описаните изображения представляват агитационни материали по смисъла на чл. 183 от Изборния кодекс, като същите са изготвени и поставени в нарушение на чл. 183, ал.4 от Изборния кодекс, а именно нарушение на добрите нрави. Подробно е изложено правното положение на кмета на общината, съгласно чл. 139, ал.1 от Конституцията на Република България, чл. 38, ал.1 от ЗМСМА и във вр. с чл. 44, ал.1, т.10 от ЗМСМА. Обоснован е изводът според жалбоподателя, че в описаните агитационни материали под името на кмета на Община Септември изрично е вписана заеманата длъжност, която съставлява орган на власт. Чрез това г-жа Васка Йорданова Рачева заявява подкрепа, не от свое име, а от позицията на кмет на община, с оглед на което с присъствието си в агитационен материал, кметът на Община Септември използва позицията си като носител на публична властническа функция, за да рекламира конкретна политическа сила и преференциална кандидатура. Изразено е, че се счита за недопустимо орган на власт да агитира в полза на конкретна политическа сила, което от своя страна застрашава упражняването на свободното право на глас на гражданите, предвид множеството властнически правомощия, които кметът на община има спрямо гражданите и юридическите лица на територията на съответната община. Чрез включването в предизборната кампания на определен кандидат за народен представител издигнат от коалиция от партии, на кмета на Община Септември – в това му качество, съответния участник в изборния процес нарушава чл. 183, ал.4 от Изборния кодекс като накърнява добрите нрави. С оглед изложеното се твърди, че КП „ГЕРБ – СДС“ използва предизборна агитация, която накърнява добрите нрави по смисъла на чл. 183, ал.4 от ИК. Формулирано е искане нарушенията  да бъдат установени, както и да бъде разпоредено незабавното премахване на агитационните материали.

За да се произнесе, Районна избирателна комисия – Пазарджик от фактическа страна приема за установени твърденията за поставени агитационни материали със съдържание и  местоположение съгласно сигнала, твърденията на подателя на сигнала се потвърждават, както от приложения към сигнала снимков материал, така и при извършена проверка на 12.09.2022 г., между 13,00ч. и 14,30ч. от членовете на Районна избирателна комисия – Пазарджик Янчо Дрянов и Атанас Петров при следните констатации съгласно констативен  протокол от същата дата, както следва: На главния път в с. Лозен - 3 бр. агитационни материали – рекламно пано, на които бяха Стефан Мирев – кандидат за народен представител, Васка Рачева – кмет на Община Септември и Дойчин Анчев - кмет на с. Лозен.              На входа на гр. Септември от разклона на пътя гр.Пазарджик-гр.Белово са поставени 2 бр. агитационни материали – рекламно пано, на които бяха Стефан Мирев – кандидат за народен представител и Васка  Рачева – кмет на Община Септември. Пред Община Септември беше поставен агитационен материал – рекламно пано, на което бяха Стефан Мирев – кандидат за народен представител Васка Рачева – кмет на Община Септември. На Читалището на с. Семчиново беше поставен агитационен материал – рекламно пано, на което бяха Стефан Мирев – кандидат за народен представител и Васка Рачева – кмет на Община Септември. До него беше поставен агитационен материал, на което бяха Стефан Мирев – кандидат за народен представител и Васка Рачева – кмет на Община Септември. На хранителен магазин в центъра на с. Варвара беше поставен агитационен материал – рекламно пано, на което бяха Стефан Мирев – кандидат за народен представител, Васка Рачева – кмет на Община Септември и Димитър Деянов - кмет на с. Варвара. На магазин до Кметството на с. Ветрен дол беше поставен агитационен материал – рекламно пано, на което бяха Стефан Мирев – кандидат за народен представител и Васка Рачева – кмет на Община Септември.

От правна страна, Районна избирателна комисия – Пазарджик, за да се произнесе приема за релевантно следното.

По време на предизборната кампания кандидатите, партиите, коалициите и инициативните комитети може да изготвят и разпространяват плакати, обръщения и други агитационни материали. На всеки агитационен материал задължително се отбелязва от чие име се издава.  Всеки агитационен материал съдържа информация, че купуването и продаването на гласове е престъпление, като информацията заема не по-малко от 10 на сто от лицевата площ на агитационния материал и е разположена в обособено поле. В аудио- и аудио-визуалните материали тази информация се съдържа като недвусмислено и разбираемо послание. Агитационните материали се поставят на определени от кмета места, а на сгради, огради и витрини - с разрешение на собственика или управителя на имота. Забранява се използването на агитационни материали, които застрашават живота и здравето на гражданите, частната, общинската и държавната собственост и безопасността на движението, както и на материали, които накърняват добрите нрави, честта и доброто име на кандидатите. Забранява се унищожаването и заличаването на агитационни материали, поставени по определения в кодекса ред, до края на изборния ден. (чл. 183 от Изборния кодекс). При липсата на регламентирано с Изборния кодекс легално определение на  "агитационен материал" следва да се изходи от общоприетото значение на употребеното словосъчетание, като най - общо казано, съобразно тълкуването на думите "агитация" и "материал", това словосъчетание означава осъществяване на дейност за политическо или идеологическо въздействие върху обществото или върху части от него, при използването на събрани факти, документи и други веществени носители на информация. Изборния кодекс в § 1, т.17 от ДР на ИК определя, че „предизборна агитация“ е  призив към подкрепа или неподкрепа на кандидат, партия, коалиция или инициативен комитет при участие в избори.                               В действителност в разпоредбата на чл.183, ал.1 от ИК са изброени видове агитационни материали, като е предоставена на субектите на изборния процес свобода на избор на изявите им да агитират. Нормите касаят „ материали“, т.е. агитация, призив за подкрепа върху материален, овеществен носител.

Безспорно описаните в сигнала, а и установените при проверка транспаранти/рекламни пана съставляват агитационен материал по см. на чл. 183 от ИК.

В разпоредбата на чл. 183, ал.4 от ИК се въвежда забрана за предизборна агитация в нарушение на добрите нрави. Поначало моралните принципи и норми, установени в обществото, не са предмет на правно регулиране. Обичайно нормативните актове не ги дефинират, а директно препращат към тях. Нито Конституцията, нито отделните закони дефинират "добрите нрави", тъй като се отнася за типично понятие на морала и етиката, установени в обществото, но въздигнати в правна норма тяхното спазване се санкционира в определени хипотези. В понятието „добрите нрави“ попадат тези правила и норми, които бранят принципи и ценности, чието зачитане е в интерес на обществените отношения като цяло. Така Решение № 3095/14.03.2017 г. по адм. дело № 2933/2017 г. на Върховния административен съд на Република България.

Нарушаването на тези принципи и ценности следва да се приеме,  че е налице в случая, което е включено в понятието добрите нрави по чл.183, ал.4 ИК, така като твърди подателя на сигнала. Районна избирателна комисия – Пазарджик приема, че включването на качеството на г-жа Васка Йорданова Рачева на кмет на Община Септември, а и на кметовете на кметства в община Септември е нарушение на понятието „добрите нрави“, визирани в обсъжданата разпоредба. Предстоящите предсрочни избори за народни представители на 02 октомври 2022 г. са важно събитие с национално значение и всякакво вмешателство или внушения, породени от участието на лица в служебното им качество, са недопустими.

Съгласно разпоредбата на чл. 480, ал.2 от ИК, който наруши забрана по чл. 183, ал. 4 от ИК, се наказва с глоба от 2 000 до 5 000 лв. Деянието в действителност се явява довършено със самия факт на използването и разпространението на агитационния материал при неизпълнение на предвидените в ИК задължения тези агитационни материали да не накърняват добрите нрави.

С оглед гореизложеното и на основание чл.72, ал.1, т.20  чл.496, ал.1 и ал.2, т.2 чл.480, ал.2 във вр.с.чл.183, ал.4  и чл. 186 от ИК, Районна избирателна комисия -Пазарджик

РЕШИ:

УСТАНОВЯВА нарушение на забраната на чл. 183, ал.4 от ИК от страна на Васка Йорданова Рачева и Стефан Неделчев Мирев.

ОПРАВОМОЩАВА председателя на Районна избирателна комисия – Пазарджик да състави акт за установяване на нарушение на Васка Йорданова Рачева.

ОПРАВОМОЩАВА председателя на Районна избирателна комисия – Пазарджик да състави акт за установяване на нарушение на Стефан Неделчев Мирев.

УКАЗВА на Кмета на Община Септември изземването и премахването на агитационните материали, изготвени в нарушение на чл. 183, ал.4 от ИК и съдържащи образите на Кмета на Община Септември и надпис относно качеството Кмет на Община Септември, както и образите на кметовете на кметства или кметски наместници в кметствата на територията на Община Септември и  надпис относно качеството кмет на кметство или кметски наместник на кметство в община Септември, за цялата община Септември.

След съставянето и връчването на актовете, същите да се изпратят на Областния управител на област Пазарджик за издаване на наказателни постановления.

Решението подлежи на оспорване по реда на чл.73 ал.1 от ИК.

Председател: Антони Христосков Върбев

Секретар: Али Ахмедов Чешмеджиев

* Публикувано на 12.09.2022 в 17:25 часа

Свързани решения:

299-НС/02.10.2022

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031 

Решения

  • № 309-НС / 08.10.2022

    относно: Поправка на техническа грешка в Решение № 302 – НС/02.10.2022г., взето с Протокол № 26 – НС/02.10.2022г. на РИК - Пазарджик.

  • № 308-НС / 02.10.2022

    относно: Разрешение за преминаване към процедура по установяване на резултатите чрез преброяване на контролните разписки в СИК № 132400005-Ракитово и в СИК № 132400006-Ракитово

  • № 307-НС / 02.10.2022

    относно: Разрешение за преминаване към процедура по установяване на резултатите чрез преброяване на контролните разписки в СИК №№ 131400003-Лесичово

всички решения